Dag 14 en 15
9 februari 2026 - Invercargill, Nieuw-Zeeland
Dag 14, zondag 8 februari 2026. We gaan vandaag naar het noordelijke puntje van het Otago Peninsula. Op pad naar Waitati en lopen daar de Orokonui Lagoon walk. Een wandeling rondom een lagune, die bij eb en vloed onder loopt met zout water. We lopen over een vlonderpad, waar we direct aan het eind van het vlonderpad al worden geconfronteerd met een Zeeuwse lekkernij, namelijk zeekraal. Maar omdat dit een ecosanctuary is, durven we niets te snijden, zelfs de sanitaire stop durven we niet eens aan. Een prachtige wandeling langs de waterkant en daarna via de bosrand terug. We rijden weer een stukje verder en komen aan bij een parkeerplaats waar we het strand op gaan. Na een leuke strandwandeling komen we bij Taoka's arches, natuurlijke rotsdoorgangen. De omgeving bestaat uit de mooiste gesteenten, zoals formaties zuilenbasalt.
Dag 15, dit is weer een reisdag. Vandaag van Dunedin naar het uiterste zuiden van het zuidereiland, Invercargill een afstand van 300 km, maar wij maken er bijna 400 km van omdat we in plaats van de State Highway 1, de alternatieve route via de Southern Scenic Route nemen. Een route langs vele prachtige stopplaatsen waar we er slechts 3 van uit kiezen, we konden er wel 10 kiezen, maar we willen graag voor middernacht aankomen in de BnB. De eerste grote stop, na de koffiebreak is bij Nugget Point Lighthouse. Een vuurtoren op een uitstekende rotspunt in zee, waarvandaan je ook nog uitzicht hebt op de Nugget Rocks. Een forse klim en dus ook afdaling langs een steile klif. De volgende geplande stop is Cathedral Cave, een zeegrot met de grootte van een kathedraal, we kunnen er niet naar toe, de vloed is als gevolg van de wind sneller dan gepland en we riskeren geen natte voeten. Door naar de derde en laatste grote stop. Slope Point is het meest zuidelijke puntje van het vasteland van het zuidereiland. Je bent daar dichter bij de zuidpool dan bij de evenaar. We arriveren rond 5 uur in de BnB, uitpakken en eten scoren en een rustige avond voor de boeg.

Nou klinkt allemaal geweldig mooi ,maar ook pittig .
Geniet van alles ,maar vergeet je rust niet hoor .
En doe voorzichtig met het klimmen .
Wederom lieve groetjes van MIJ
Mooie foto's ben stiekem wel jaloers