Dag 12 en 13

7 februari 2026 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Vandaag een wasje gedaan en naar de stad, het is vandaag Waitangi Day een nationale feestdag waarbij de overdracht van Nieuw Zeeland van de  Maori's aan de Engelsen wordt gevierd. Er worden veel toespraken gehouden over de oorsprong van het land. Na de lunch nog een strandwandeling gemaakt bij St. Clair waar een surfwedstrijd aan de gang was. Dat betekent veel wind en kouder. De dag rustig afgesloten.

Dag 13 wederom naar de stad, omdat ons gisteren door een alleraardigste Filipijnse dame in het restaurant waar we de lunch hebben gebruikt werd vertelt dat er een grootse markt wordt georganiseerd. Nou dat hebben we geweten. Je kon over de koppen lopen zo druk, maar wat een zeer gevarieerd aanbod van goedbedoelde huisvlijt hebben we gezien. De aanbieders kwamen van heinde en verre naar Dunedin, sommige hadden al een autorit van 200 kilometer achter de rug voor ze de spullen konden uitstallen. Zo ook een nederlandse dame die nederlandse producten had gemaakt en die verkocht. Ze had ook stroopwafels, oliebollen, maar wij gingen voor de boterkoek. Even een kleine herinnering aan vroeger tijden (de baksels van één onzer moeders). De middag afgesloten met twee strandbezoeken, de eerste in Brighton, gewoon omdat het zo lekker engels klinkt en het tweede naar Tomahawk Beach waar de zeeleeuwen vanaf het strand de duinen in gaan. De route naar het strand was een kleine tegenvaller, omdat de eenvoudige vlakke route werd geblokkeerd door zeeleeuwen, dan maar de duinen over en glijdend door het zand naar beneden. Daar troffen we een drie meter lang en dik gevaarte aan, die er best wel dreigend uitzag. Na een kleine strandwandeling moet je daarna weer door het losse zand terug naar boven. Drie stappen omhoog en twee stappen terugglijden. We zijn er gekomen.

Foto’s

4 Reacties

  1. Martijn:
    7 februari 2026
    Niet te veel boterkoek hé pa. Anders kun je straks tussen die zeeleeuwen gaan liggen;)
  2. Jacqueline:
    7 februari 2026
    De zeehond wou natuurlijk ook een hapje van dat goddelijke spul, de boterkoek hahaha
  3. Martina Ebbenn:
    8 februari 2026
    Zo ver weg en dan nog iets lekkers uit Nederland
  4. Hannie v Es:
    8 februari 2026
    Toch nog n intensieve tocht gehad .
    En hoe bijzonder zoooooo ver weg en dan toch nog ook nog boterkoek op de markt kunnenkopen .
    Ha ha
    Nou jullie klinken enthousiast dus dat betekent dat jullie het goed naar jullie zin hebben.
    Fijne voortzetting van jullie reis/ vakantie
    Lieve groetjes MIJ